کد مطلب:2732
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:32
تزيين مساجد باعث كم شدن مقام معنوي آن نمي گردد؟ چرا بر ساده بودن مساجد تأكيد شده است ؟
تزيين مساجد اگر به معناي منظم و تميز بودن و زيبا سازي داخل مسجد باشد, اشكالي ندارد و از مقام معنوي آن نمي كاهد و با ساده بودن منافاتي ندارد, زيرا ساده بودن به معناي كثيف و نامنظم بودن نيست طلاكاري وتزيين مسجد به طلا و نقش و تصوير حيوانات و رنگارنگ كردن آن به طوري كه باعث غفلت نمازگزاران شود, جائزنيست . محقق در شرايع فرمود: .
مرحوم صاحب جواهر مي فرمايد: .
مرحوم محقّق ادلّه اي براي تحيم طلاكاري آورده , از جمله : پيامبر به عبداللّه بن مسعود فرمود: .(1)
دليل هاي ديگر ايشان در حرمت تزيين به طلاكاري , اسراف بودن اين كار و بدعتبودن است , زيرا در زمان رسول خدا مسجدها را زينت نمي كردند. وقتي پيامبر وارد مسجد الحرام شد, دستور داد زيورها و نقش و نگارهايي را كه به كعبه بود برداشتند.(2)
صاحب جواهر مي فرمايد: از اين دليل ها حرام بودن تزيين و نقش و نگار مسجد استفاده نمي شود, زيرا عثمان (خليفهء سوم ) مسجد را توسعه داد و ديوارهايش را با سنگ هاي منقوش بالا برد و ستون هاي مسجد را از سنگ هامنقوش قرار داد و اميرالمؤمنين 7او را منع نكرد. نيز از امام كاظم 7دربارهء مسجدي كه ديوار طرف قبلهء آن راگچكاري يا رنگ كاري مي كنند, سؤال شد, حضرت فرمود: اشكالي ندارد.() و اسراف يا بدعت بودن قابل قبول (پـاورقي 3.همان , ص 91 به نقل از وسائل , باب 15 از ابواب احكام مساجد.
نيست و مخدوش است .(3)
بهتر است مساجد ساده و تميز و نظيف و زيبا باشد. نقش و نگار يا طلاكاري در مسجد مذموم مي باشد و از شأن مسجد به دور است , ولي مقام معنوي مسجد كم نمي شود گرچه ممكن است توجه نمازگزاران را از خدا و از نمازبكاهد و باعث كم شدن ثواب نماز شود.
(پـاورقي 1.جواهر الكلام , ج 14 ص 89 به نقل از مكارم الاخلاق , ج 2 ص 344
(پـاورقي 2.همان , ص 89
(پـاورقي 3.همان , ص 91
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.